Teksters vigtighed for din webshop rangering i søgemaskinerne

Teksters vigtighed for din webshop rangering i søgemaskinerne

Rangering i søgemaskinerne er enhver webshopejeres største drøm, men også hårdeste, fordi ligger man ikke med i toppen, vil kunderne aldrig finde frem til butikken. Du kan have et nok så godt produkt, men kan køberne ikke finde frem til dig, kommer du hurtigt til at dreje nøglen om. Her i indlægget ser vi derfor nærmere på, hvordan du kan klatre flere placeringer op i søgeresultaterne med de rette SEO-tekster, som du også kan læse mere om ved at følge linket.
Når du er kommet igennem indlægget, kan du selv give dig i kast med teksterne, men ellers kan du hente hjælp ude i byen, da du nu ved, hvad du skal være opmærksom på.

Skriv din tekst ud fra søgeordsanalysen

Denne analyse skal danne grundlag for dit skrivearbejde, og som udgangspunkt må du aldrig bevæge dig i kamp med tekster til din side, hvis ikke den ligger klar ved din side. Den er et must have i dit arsenal, inden du går til kamp. Du skal derfor have kortlagt volumen, konkurrencen, søgehensigten og så videre. Til at kortlægge netop disse ting kan du bruge gratisprogrammer såsom Googles egen Keyword Planner, men også Analytics er et god bud. Begge programmer skal hjælpe dig godt på vej. Har du dog lidt penge på kistebunden, kan det anbefales, at du investerer i Ahrefs, som er et af de bedste værktøjer på markedet, når du skal have klargjort den famøse søgeordsanalyse.

Brug gerne dine keywords flere gange – men undgå spam

Før i tiden var det en meget brugt taktik, at man klaskede sine keywords ind i øst og vest. Ja, faktisk skulle de bare ind så meget som overhovedet muligt, hvilket kunne gøre teksten forvirrende som bare pokker – den tid er langt væk. Nu skal du have fokus på den værdiskabende tekst, som vi også kommer ind på senere. Nu holder vi nemlig fokus på søgeordstætheden, der stadig spiller en afgørende rolle, og vi sender derfor ikke begrebet på pension endnu. Der er nemlig korrelationsstudier, som har påpeget, at en højere brug af søgeord igen har en positiv indflydelse i forhold til rangeringen hos søgemaskinerne. Søgeordstætheden skal gerne ligge omkring +2 procent, men husk, at det vigtigste stadig er det gode indhold.

Udnyt de relaterede søgeord

Når du udvælger dine søgeord, skal du også have fokus på de relaterede søgeord, som også bliver kaldt LSI, hvilket står for Latent Semantisk Indeksering. Det betyder kort sagt, at du ikke altid skal skrive det primære søgeord direkte. Du skal også fokusere på synonymer, da det hjælper søgemaskinerne med at forstå indholdet af teksten. Google bruger meget tid på at se på de relaterede søgeord, når den skal placere din side i søgeresultaterne, da det medvirker til, at den kan forstå, om den passer til kundens søgehensigt.

Længden af teksterne er vigtigere end nogensinde

Det er ikke for sjov, at mange af de store webshops har utrolig meget tekst på deres side – det er nemlig blevet det vigtigste parameter. Google vurderer nemlig som udgangspunkt, at en længere tekst må være mere informationsrig, og dermed har den i højere grad lyst til at vise det frem for sine brugere, hvilket hjælper på rangeringer. Ydermere vil de besøgende på din side alt andet lige blive længere, hvis der er mere tekst, hvor de kan læse om produkterne eller ydelserne. Det vil medføre en højere dvæletid, og det er påvirker endvidere rangeringerne i opadgående retning. Når det så sker, kommer du ind i et positivt møllehjul, hvor der kommer mere trafik ind, som jo alle bliver længere på siden, og det vil Google helt sikkert reagere positivt på.

 

Skab værdi og hold læseren på din side

Dine tekster på siden skal ikke udelukkende være fokuseret på salget, men i højere grad den værdi, du kan skabe for den besøgende. Det vil nemlig medføre, at de bliver længere på siden, hvilket – som ovenfor nævnt – har en positiv effekt på din rangering. Folk vil ikke have proppet åbenlyse salg i ansigtet hele tiden, så giv dem noget værdifuld læsning i stedet. Det har vist sig, at de i sidste ende også vil have højere tendens til at konvertere samt blive loyale kunder.

Kort sagt handler det om, at du skal sælge hullet i muren og ikke boremaskinen. Du skal forklare den værdi, dit produkt eller din ydelse kan skabe for kunden. Dette gør du primært gennem kategoriteksterne, eftersom du ikke må blive for konkret her, men i højere grad skal forklare, hvordan den besøgende løser sit problem. Der vil nemlig naturligt komme udskiftning i dit sortiment, hvorfor du skal lave noget evergreen-content, som altid vil virke. Derfor må du ikke nævne brands og specifikke produkter. Google vil som nævnt i højere grad vise sine besøgende noget, der kan skabe værdi for dem, hvorfor eksempelvis blogs og længere kategoritekster i mange tilfælde vil rangere godt.

I dine produkttekster skal du starte kort ud med det mål, der kan løses med den pågældende ydelse eller produkt. Derefter skal du så være utrolig konkret. Faktisk skal du svare på alle de hv-spørgsmål, der overhovedet måtte være. Den besøgende må ikke sidde tilbage med den mindste tvivl, og alt skal altså være besvaret, ellers forlader de siden til fordel for din konkurrent.

Omkring ovenstående råd til teksterne på din side skal du selvfølgelig have lavet søgeordsanalyser på både kategori- og produktniveau, så chancen for, at du rangerer, er større.

Dette er en kort guide til, hvordan du skal gribe teksterne på din side an. Mange kan finde på at negligere dette område, men det må du ALDRIG gøre. Det er bevist gang på gang, at den meget brugte kliche ”content is king” faktisk er helt rigtigt, hvis du vil rangere på søgeord samt få kunder, der konverterer.

Dit blogindlæg her?

Dit blogindlæg her?

Har du lyst at skrive et blogindlæg på vores site, så kontakt os meget gerne. Du får et link til din egen hjemmeside, når du gæsteblogger.