SEO og PR

En praktisk guide til hvordan du kan bruge SEO ifm. din PR indsats, og omvendt.

Det er desværre færreste PR kommunikatører som overvejer at integrere SEO teknikker i deres PR arbejde. Det samme kan siges om SEO udøverer; få formår at gøre brug af PR kommunikatørernes “know-how” i forhold til deres  SEO strategier. Hvad enten det handler om at øge kendskabet til virkomhedens brand, informere om nye produktlanceringer, få flere følgere, eller mere salg gennem flere besøgende til hjemmesiden, opnåes det størreste “impact” gennem en integration af PR med SEO, og SEO med PR.

PR folk er oftest ikke bevidste om den effekt earned media, og søgeords rangering kan have på SEO. Da PR aktiviteter i de fleste tilfælde er lavet til brug på nettet, er det muligt og rent faktisk nemt at integrere disse med SEO. Det kræver dog en forståelse og en accept af vigtigheden af et tværfagligt samarbejde mellem PR udøveren, og SEO eksperten.

  • PR står for Public Relations, og er den disciplin som tager sig af at kommunikere virksomhedens budskaber til dens interessenter. PR bruges til forskellige formål;  branding, krisehåndtering, intern kommunikation, nye produkt lanceringer eller hvad virksomheden nu har på hjertet. Pressemeddelelser, blogplatforme, owned media kanaler (Sociale Medier sider) er nogle af de kanaler PR medarbejderen gør brug af i hverdagen.
  • SEO står for søgemaskineoptimering, og går kort fortalt ud på at forbedre bestemte siders placering i søgeresultaterne i søgemaskinerne på nettet, både på PC´en, tabletten, og mobilen. SEO skabes dels gennem optimering af hjemmesidens undersider til forud- bestemte søgeord, dels gennem optimering af hastigheden samt brugervenligheden på virksomhedens hjemmesiden. Desuden også gennem outreach;  udbredelsen af virksomhedssidernes links til andre relevante blogs og hjemmesider, gennem content marketing og linkbuilding.

Hvor disse to discipliner mødes, er i  det digitale univers. PR er efterhånden gået online, hvor eksempelvis pressemeddelelser typisk udsendes gennem newrooms og pitches genenem Tweeter. Dette gør det muligt for pressemeddelelserne at bleve delt som links.

SEO handler i stigende grad om at skabe indhold til relevante hjemmesider, blogs og sociale medier, for at kunne skabe backlinks til firmaets hjemmeside; betyder flere besøgende men derved også en bedre organisk placering.

PR og SEO er derfor kommet hinanden meget nær, og derfor bør disse understøtte hinanden for at kunne skabe synergi.

 

Som et eksempel, så kunne SEO eksperten assistere kommunikationsmedarbejderen med at udvælge de rigtige links til  indekserede sider (som indeholder bestemte søgeord, og som altså har en SEO værdi), til pressemeddelelsen, og ikke et link fundet gennem den interne søgefuntion på siden, som typisk ikke er indekseret, og besider ingen reel SEO værdi. På denne måde vil pressemeddelelsen være med til at skabe et link til hjemmesiden, fra det sted den uploades til eller deles fra.

Det samme gør sig gældende ifm. content-strategien; hvorfor ikke lade PR og SEO eller Social Media folkene blive enige om at poste det samme content, gennem deres respektive media kanaler? Har SO ME afdelingen lavet en infographic til at blive set og delt på virksomhedens Facebook side med et link til dennes hjemmesiden eller webshop, vil PR folkene med fordel kunne pushe selv og samme infographic på deres jævnlige kanaler for derved at skabe flere links. PR folkene vil kunne bruge denne link strategi som et KPI, nå de skal måle vurdere effekten af deres pressemeddelelse.

 

 

 

Nu er det ofte kun store virksomheder, og meget få SMV´er som har PR og SEO afdelinger. det behøver ikke betyde at du ikke kan integrere din PR indsats med SEO.

Har du brug for hjælp til at integrere SEO i din content eller PR strategi, så kontakt mig og lad os tage en snak om dine behov.